1. Det er viktig at norske kommuner og fylkeskommuner har fokus på EU og EØS fordi den moderne verden i økt grad byr på «Wicked Problems». Det vil si problemer der det ofte ikke er en klar beste løsning, men heller flere ikke ideelle løsninger. Løsninger som gjerne medfører nye problemer. Disse problemene har gjerne en skandinavisk, europeisk, vestlig eller tidvis global profil, men forsøkes løst lokalt. Eksempler kan være eldrebølgen eller lav rekruttering i perifere kommuner/fylkeskommuner/steder. Problemene kan som nevnt preges av lik karakter, til tross for at de oppstår ulike steder.
Ved å samhandle og erfaringsutvekslinger på tvers av landegrenser kan en iverksette utprøvde løsninger tidligere, så vel som forberede seg på nye, kjente utfordringer som oppstår som følge av løsningene. I tillegg er det tenkelig at noen problemer kjennetegnes av andre faktorer enn landegrenser. Et så langstrakt land som Norge krever ulike løsninger når det gjelder både geografiske forhold og demografiske forhold. Det kan derfor i noen tilfeller være mer hensiktsmessig med interregionale samarbeid på tvers av landegrenser i for eksempel arktisk heller enn, eller i tillegg til, samarbeid med andre norske regioner.
2. Kommunesektoren bør preges av samarbeid i saker der det er regionale behov. Dersom vi kan skape en felles stemme, både internt i regionen, men også interregionalt og, i alle fall til dels, internasjonalt er sjansen for å bli hørt større. Kommunesektoren bør derfor samarbeide med hverandre og med regionale utviklingsaktører, som fylkeskommunen, om å løfte aktuelle saker til europeisk nivå. Personlig mener jeg at det er mange viktige saker det bør jobbes med, både lokalt, regionalt og europeisk som f. eks rekruttering og kompetanse i tillegg til innovasjon, nytenkning og utdanning. Den mest prekære saken som bør løftes til europeisk nivå er likevel, i mine øyne, klima- og miljøsaken.
De arktiske klimatiske forholdene som ligger til grunn for en stor biodiversitet og et helt unikt økosystem i Arktis er under press. Dersom ikke noe gjøres nå vil det oppstå drastiske klimaendringer som vil påvirke levevilkårene til alt som bor og lever i Arktis, herunder planter, dyr, fisk og mennesker. Det må tas grep for omstilling, ikke bare for individet, men også selskaper og andre organisasjoner må stilles til ansvar dersom de ikke klarer å omstille seg til en grønnere produksjon. Her spiller EU en viktig rolle ettersom Troms og Finnmark, eller Norge for den saks skyld, ikke kan redde klimaet alene.
3.EU- politikk påvirker oss. Dette gjelder flere punkter, alt fra utviklingsmidler til lovverk til avgiftssatser. EU påvirker nok norske kommuner og fylkeskommuner på flere vis enn vi egentlig er klar over. For å arbeide med dette må vi først vite hva det skal arbeides med, det er derfor regelmessig anledning for ansatte i fylkeskommunen å utdanne seg selv innenfor EU og EØS.
Internasjonal avdeling har god kunnskap og arbeider aktivt på tvers av landegrenser gjennom en rekke prosjekt og utviklingsfond. Øvrig organisasjon har særs god kunnskap innenfor de områder som påvirker den daglige driften i fylkeskommunen.
4.Samarbeid er viktig for å bli hørt i Europa. Selv Norges største byer og regioner er små og perifere demografisk i forhold til europeiske storbyer. Det anbefales derfor at en søker rådgivning og samarbeid regionalt, som gjennom fylkeskommunen, slik at en får en løftet saken på regionalt plan og utnyttet hverandres nettverk for maksimal sjanse til å finne den riktige samarbeidspartneren på tvers av landegrenser.
Regionale eksempler på suksess i samarbeid over landegrenser er å finne iblant annet grensetjenesten i Storfjord kommune, hvor kommunen i samarbeid med fylkeskommunen og Troms Holding AS har dedikert ressurser til å skape samarbeid og spre informasjon til ulike organisasjoner på Nordkalotten. Det er flere andre gode eksempler på samarbeid i Troms og Finnmark, hvor Arktis ofte samarbeider tett for å løse aktuelle arktiske problemstillinger.