Helander vokste opp i Tana i Øst-Finnmark og gikk selv på Sirma samisk skole.
- Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg fikk lære samisk hjemme. Jeg sender en varm tanke til mine foreldre, som så viktigheten av å lære bort samisk til barna sine. Det har gitt meg en trygg identitetsforankring. Det var absolutt ikke en selvfølge. Fornorskingen har brennmerket mange familier, så jeg kan godt forstå at mange har valgt samisk vekk, sier hun.
Hun har jobbet 15 år som leder i den samiske barnehagen Cizàš i Oslo før hun begynte å undervise på den samiske skolen. I tillegg til å være lærer jobber hun i en nyopprettet stilling, der hun besøker skoler i hele Oslo.
- Jeg møter ofte norske lærere som føler at de kommer til kort når det gjelder samisk kunnskapsformidling. De ønsker økt kunnskap, som de kan formidle gjennom hele året. Vi er her for å hjelpe dem med dette, sier Helander.
Norske skoler og lærerutdanninger er forpliktet til å inkludere samiske perspektiver og urfolksperspektiver i undervisningen. Dette gjelder uansett hvor skolene ligger i Norge eller hva slags tilknytning den har til samisk historie, språk og kultur.
Oslo Samiske skole har startet med utadrettet virksomhet for å bistå lærere i Oslo med kunnskap om samer. Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK 20, har mange læremål som angår samiske forhold.